|
|
|
WAŻNE INFORMACJE
Dlaczego
układ klimatyzacji musi być serwisowany?
• Ponieważ w naturalny sposób nawet z całkowicie
szczelnego układu ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika
chłodniczego.
• Ponieważ inaczej nie można zagwarantować smarowania
kompresora.
• Ponieważ wilgoć w układzie może spowodować poważne
uszkodzenia.
Klimatyzator samochodowy
traci 75 proc. swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie
krąży połowa wymaganej przez konstruktora ilości czynnika chłodniczego.
W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do
15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do
schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu.
Ponadto
czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju
smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego
nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do
kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego
zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub
gruntowna naprawa.
Taka naprawa zwykle pociąga za sobą wydatek rzędu
kilku tysięcy złotych. Można takiej ewentualności uniknąć, poddając
układ klimatyzacji corocznemu przeglądowi. Ponadto czynnik chłodniczy
absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z
którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe.
Następstwem pracy układy z zawilgoconym czynnikiem będzie
przyspieszone zużycie
i mechaniczne uszkodzenia części układu. Gdy w
układzie klimatyzacji krąży zawilgocony czynnik chłodniczy
zawór rozprężny może ulec zalodzeniu, co całkowicie blokuje
działanie klimatyzatora,
a w dalszej kolejności prowadzi do zniszczenia
skraplacza i sprężarki.
Dlaczego trzeba regularnie
dezynfekować układ klimatyzacji?
• Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzające się na
parowniku powodują powstawanie
niemiłych woni i mogą wywołać reakcje
alergiczne pasażerów samochodu.
Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i zintegrowany z
systemem wentylacji wnętrza pojazdu. Osadzająca się na jego powierzchni
wilgoć ze schładzanego powietrza i brak światła stanowią idealne
warunki do rozwoju bakterii, grzybów i innych
mikroorganizmów.
Docierają one do parownika wraz z kurzem z
zasysanego powietrza i osiadają na blaszkach radiatora parownika, skąd
poprzez system wentylacji docierają do kabiny. U wielu ludzi grzyby i
drobnoustroje powodują kichanie, łzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe
reakcje alergiczne. Ponadto gnijące w wilgoci mikroorganizmy wywołują
niemiłą, stęchłą woń.
Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybów,
bakterie i drobnoustroje.
Jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, nie
wywołuje żadnych szkodliwych następstw.
Dlaczego
zaparowują szyby? Czy można temu zapobiec?
Czy
potrzebna jest klimatyzacja w samochodzie zimą?
• Parowanie szyb to nic innego niż osadzanie się na nich
wilgoci z powietrza.
Pomocne może tu być odpowiednie użycie
klimatyzacji.
W chłodne i wilgotne dni powietrze zawiera dużo wilgoci, a pasażerowie
wsiadający do samochodu wnoszą do niego jej jeszcze więcej na ubraniu i
butach. Dodatkowo efekt ten jest pogłębiany przez oddychanie. Na
szybach osadza się także woda parująca z mokrych dywaników.
System klimatyzacji wysusza powietrze w kabinie, szybko oczyszczając
szyby. Osuszanie można znacznie przyspieszyć zamykając dopływ powietrza
do kabiny z zewnątrz (tryb zamkniętego obiegu powietrza).
Efektywny sposób osuszania zaparowanych szyb:
• Włączyć klimatyzację
• Skierować nawiew na szybę przednią
• Włączyć tryb zamkniętego obiegu powietrza (w
niektórych samochodach jest to niemożliwe
w połączeniu z
nawiewem na szybę, wówczas należy przejść od razu do
następnego punktu)
• Ustawić dmuchawę i ogrzewanie na maksimum
Po krótkim czasie należy wyłączyć zamknięty obieg powietrza,
a dmuchawę ustawić na mniejszą intensywność.
Uwaga: samochody wytwarzane przez niektórych
producentów automatycznie wyłączają układ klimatyzacji,
jeśli temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C.
Dlaczego
tak ważne jest, by używać klimatyzacji nie tylko w lecie?
• Aby szybciej osuszyć zaparowane szyby
• Aby poprawić atmosferę w kabinie
• Aby się upewnić, że układ jest ciągle sprawny
Zaparowane okna to zmniejszona widoczność i ryzyko związane z
bezpieczeństwem jazdy.
Kiedy włączone jest razem ogrzewanie i
klimatyzacja, powietrze ulega nie tylko podgrzaniu,
ale i wysuszeniu
(więcej szczegółów w sekcji „Dlaczego
zaparowują szyby?").
Dzięki temu szybko przywracana jest pełna
przejrzystość szyb i atmosfera w kabinie jest zdrowsza.
Aby upewnić się, że w układzie klimatyzacji znajduje się wystarczająca
ilość oleju,
oraz że uszczelki zachowują swoje parametry, układ
klimatyzacji musi być włączany
przynajmniej na kilka minut tygodniowo
także w zimie. Dzięki temu kierowca ma pewność,
że klimatyzacja jest
sprawna i przygotowana do intensywnej eksploatacji, gdy nadejdą ciepłe
dni.
|
|
|
|
|
|